Sunday, November 20, 2011

E-Day Part 2 : The Hantaran's Story

Lets resume my story (yang dah basi) about our engagement, 2 months 2weeks and 4 days ago. Hahahh~ 


Kalini nak reveal hantaran both for me and for him. Dua2 hantaran ni aku buat sendiri. Memang sangat buruk, tak glemer dan tak secantik hantaran yang di tempah @ di gubah oleh professional. 


Tambahan pulak, memang aku tersangat busy dan tak sempat nak siapkan semua hantaran awal2. So, memang serabai punyer hantaran la. T_T 



Hantaran for me. Pink + Peach (tapi macam soft orange pun ada)


Sirih junjung. 


Sirih junjung ni daun sirih plastik tau. Walaupun daun plastik bermaksud boleh siapkan awal2, tapi tetap tak sempat nak buat. Malam sebelum majlis baru aku gubah sirih junjung ni. 


Aku ambik idea dari majalah. Bagi aku, dah cukup cantik dah (bagi korang, tak tau lah). Tapi bila dah di bawak oleh rombongan Encik Tunang dari hotel, daun2 sirih tu dah "lari" dari kedudukan dia. Hukhukk~ 



The cincins.
Cincin merisik + cincin tunang.



Baju kurung. Kaler peach. 
I'm so in love with this baju kurung. 
& cant take my eyes of it. *cewahh~ ;p



Kasut.
Gold + leopard print. 
Charles & Keith. 
Beli kat Singapore bulan pose haritu.



Kek. 


Tak berapa berkenan ngan kek macam ni untuk hantaran. Tapi sebab masa aku pegi beli tu 2 hari sebelum tunang, dan semua kedai dah tak terima tempahan sebab tempahan dah terlalu penuh. So, terpaksa la pilih apa yang ada. T_T




Hantaran for him. Blue + White



Baju melayu + sampin. 
Ok, baju nikah untuk Encik Tunang dah ada. ;)




Jam. G-Shock. 



His favorite watch, berkenan betul dia ngan jam G-Shock. Actually Encik Tunang berkenan ngan jam kaler biru. Tapi susah betul nak jumpa. Dah habis satu JB kot kitorang pusing untuk cari jam yang dia nak tu. Sampai ke Midvalley ngan Jusco Seremban. Still takde. So terpaksa la dia pilih yang ni. Tapi dia kata yang ni pun ok la. Alahai...



Polo. 



This one, aku yang pilih untuk dia. Sebab aku sangat suka ngan bau perfume Polo. OMG, its smell is killing me. So, Encik Tunang kena pakai perfume yang aku suka. Muahahaa~ kejam tak aku? Eh, tak kejam ok. Dia pun suka. ;p 



Buah. 



Actually aku beli buah lai 2 plastik beberapa hari sebelum majlis. Tapi bila susun buah tu dalam bakul ni sehari sebelum majlis, errkkk...tak cukup la pulak! So, pada hari majlis tu jugak paksa anak saudara pegi beli ape2 buah jer kat pasar. Majlis kitorang pukul 10pagi. So, agak kelam kabut jugak la. 


Dia beli buah oren. Redha jerlah, walaupun sebenarnya aku nak 1 jenis buah jer dalam bakul tu. -.-



Coklat "Selamat Bertunang". 
It reads :- 
SELAMAT 
BTUNANG 
M M


M = Murni (me)
M = Mohammad (him)  ^^


Arrangement, warna, bentuk dan jenis2 coklat tu semua aku pilih sendiri. Even coklat bentuk bunga pun aku pilih nak yang macam mana. Yerlah, kan ada banyak jenis bunga. Mesti korang fikir aku ni jenis yang cerewet, kan. Eh, takde la cerewet pun. Sebab coklat ni pun biasa jer, takde la cantik sangat. Tapi aku suka! ;)


Coklat ni aku order ngan sorang akak lawyer. Seminggu sebelum aku balik kampung. Actually dah lama bagitau dia, sebelum bulan puasa lagi. Cuma aku jer yang tak confirmkan ngan dia. Lagipun aku plak nak arrangement coklat yang aku pilih sendiri. 


Nasib baik akak tu still terima order aku lagi. Maklum la, time tu dekat nak raya. So, banyak la order tempahan yang dia kena siapkan. Walaupun aku sebenarnya tak berapa suka ngan kotak tu sebab dah menutup bentuk coklat & huruf2 kat coklat tu.


Whatever it is I must say, her chocolate is super delicious.Betul, tak tipu. Encik Tunang pun cakap camtu jugak. Sampai 9 ketul dia makan masa dalam kereta on the way balik JB after our engagement. Hehee~ ;D



Kuih.



Kuih ni pun pagi sebelum majlis tu baru pegi beli kat pasar tau. Beli sekali ngan buah kat atas tadi. Giler lah last minute. Korang perasan tak bunga2 kat tepi kuih tu buruk jer susunannya? Hahh...memang la buruk. Sebab letak2 camtu jer. Dah nama pun last minute, kan. Tak tau la sape yang letak. Time tu aku tengah bersiap. Redha jerlah.


Satu lagi hantaran untuk Encik Tunang adalah pulut kuning. Tapi takde la pulak gambarnye. 


Actually, kuih & pulut kuning tu tak terancang pun. Aku nak letak sirih junjung ngan cupcake. Tapi bila balik kampung, my eldest sister plak suggest untuk letak pulut kuning, sebab katanya biasanya family kitorang akan letak pulut kuning atas dulang hantaran. Ok, so aku ikut jer. Asalkan ada orang yang boleh buat pulut kuning tu. So, my eldest sister la yang buat pulut kuning tu.


Dan cupcake? Aku dah cari cupcake untuk Encik Tunang masa beli kek kat atas ni. Tapi takde yang cantik, nak dapat yang comel lagi la susah. Kalo ada pun, semua jenis lama. Buruk jer aku tengok. Ishhh...kampung aku ni ketinggalan ke ape? Kesudahannya, kena ganti ngan kuih.


So semua sekali 5 dulang berbalas 7 dulang.



Kesimpulannya, memang hampir semua hantaran ni buat last minute. Ada beberapa hantaran yang aku buat kat JB, i.e. hantaran cincin (siap separuh), baju kurung, baju melayu, jam & perfume. Dan semua tu aku letak dalam kereta, bawak balik Terengganu. Korang bayangkan benda tu semua nak kena susun betul2 dalam kereta. Dah la barang banyak. Hukhukk~ T_T


Bila terkenangkan kisah hantaran ni, memang aku rasa macam dah serik nak buat last minute. Tapi nak buat camane, semua barang hantaran tu tak boleh siapkan awal2, sebab memang ada item yang tak boleh siapkan awal2, contohnya kuih, pulut kuning, buah. Makanan la basically nye. Tapi untuk hantaran kawen, aku tetap nak buat sendiri jugak. Cuma perlukan plan, dan memang kena buat beberapa bulan sebelum majlis.


Itu belum cerita part lain yang semua last minute, dan tak menjadi seperti yang aku plan. Lain kali la aku cerita yer, di lain entri.




Ok, thats all for this entry. 


Click HERE for my entry about our Engagement and the pictures.



Thanks for reading!


.

No comments: